Pobierz świadczenie sprawcy
Nieprawidłowo spisane oświadczenie może skutkować brakiem wypłaty odszkodowania brakiem pokrycia poniesionych kosztów związanych z wypadkiem (kolizją).
Dokumenty potrzebne do spisanie oświadczenia:
Polisa OC – spisz nr polisy, towarzystwo ubezpieczeń sprawcy oraz okres ubezpieczenia; dowód rejestracyjny samochodu – spisz dane właściciela pojazdu, nr rejestracyjny, markę oraz model pojazdu, dowód osobisty sprawcy, prawo jazdy sprawcy.
Oświadczenie o spowodowaniu szkody – najlepiej wozić ze sobą „gotowca” i jedynie wpisywać w odpowiednie rubryki potrzebne informacje. Gdy nie posiadamy „gotowca”, oświadczenie spisujemy na czystej kartce papieru – wpisujemy wszystkie niezbędne dane, datę, godzinę i miejsce wypadku, opis okoliczności powstania wypadku (najlepiej wraz ze szkicem sytuacyjnym)
Dane pojazdów uczestniczących w wypadku – numery rejestracyjne, marki, modele, numer VIN, numer polisy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku, nazwę zakładu ubezpieczeń, okres, na jaki polisa została wystawiona, dane właścicieli pojazdów uczestniczących w wypadku, dane kierujących pojazdami uczestniczącymi w wypadku, w tym także numery praw jazdy, dane świadków wypadku, wyraźne i jednoznaczne oświadczenie, kto i dlaczego ponosi winę za powstanie szkody, opis uszkodzeń pojazdów lub innych rzeczy. Zrób zdjęcia uszkodzonego pojazdu
Co się dzieje, jeśli sprawca nie ma OC?
Przy braku ubezpieczenia OC odszkodowanie zostanie wypłacone przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny – tam też zgłaszamy szkodę. UFG, po wypłacie odszkodowania poszkodowanym, zwraca się do sprawcy o zwrot poniesionych kosztów.
Kiedy zgodnie z ustawą (art. 14) powinniśmy dostać odszkodowanie
30 dni – to termin na wypłatę odszkodowania – licząc od dnia poinformowania towarzystwa ubezpieczeniowego o szkodzie. W przypadku braku decyzji o przyznaniu odszkodowania zakład ubezpieczeń zobowiązany jest do poinformowania klienta na piśmie o przyczynach uniemożliwiających wypłatę oraz do wypłacenia tzw. kwoty bezspornej.
14 dni – ma zakład ubezpieczeń na wypłacenie całości odszkodowania od dnia ustalenia odpowiedzialności.
90 dni – jest to maksymalny termin wypłaty całości odszkodowania. Zakład ubezpieczeń nie powinien przekraczać tego terminu. W razie niedopełnienia obowiązku wypłacenia odszkodowania w terminie wynikającego z ustawy, na ubezpieczyciela zostaje nałożona przez organ nadzoru kara (zasady określone w art.212 ust.l pkt 1 lub 2 ustawy o działalności ubezpieczeniowej).
Zakład ubezpieczeń ma obowiązek informować na piśmie klienta o wszystkich zmianach i decyzjach (o przyznaniu odszkodowania, zmianie wysokości odszkodowania, odmowie przyznania świadczenia). Pismo takie powinno zawsze zawierać wyjaśnienie oraz wskazywać podstawę prawna uzasadniaiace przedmiotowa decyzie.